Начало Mediapool.bg Covid бонуси и за Вълка по концесията на летище Горна Оряховица
0

Covid бонуси и за Вълка по концесията на летище Горна Оряховица

0

Освен предизвикалите вълнения сред опозицията отсрочки за таксите от концесионера на летище в София, значителни облекчения и то с нерелевантни мотиви е получил в сряда още един частен стопанин на аеропорт – Румен Гайтански-Вълка, който през януари 2016 г. получи правото да стопанисва летището в Горна Оряховица за 35 години. На правителственото заседание отиващият си кабинет на Бойко Борисов е приел концесионерът да направи договорените преди пет години вложения в летището в размер на 22.4 млн. лв. за двойно по-дълъг период. Те трябваше да бъдат инвестирани досега като в замяна на това дружеството "Гражданско летище Горна Оряховица" бе освободено от плащането на концесионни такси за същите тези четири години и реално след влагането им трябваше да почне да плаща на държавата около 70 хил. лв. без ДДС. Сега компанията, в която 95 на сто държи фирмата на Вълка – "Кристална вода", а останалите са на държавното дружество "Летище Горна Оряховица", ще има още четири години да инвестира въпросните 22.4 млн. лв. Причината за отстъпките за летището в Северна България, също като тази за столичното, е пандемията от Covid-19 и последвалия сериозен спад в полетите на търговската авиация, както и въведените медицински мерки, изисквания и правила към работата на летищните оператори. Според данни на Гранична полиция, цитирани от изданието "Капитал", през юни на силната 2019 г. излетелите от летището пътници са 26, а влезлите – 14. А месец по-рано четирима са излетели, а двама са кацнали. Според Министерския съвет обаче пандемията "налага основно пренареждане на приоритетите в инвестиционните намерения, така че те да отговорят адекватно на промените в търсенето и предлагането на летищни услуги, като същевременно се запази темпът на развитие, необходим за финансовото обезпечаване на летището". Реално обаче "Гражданско летище Горна Оряховица" е трябвало да направи договорените инвестиции до юли 2020 г. и всъщност при настъпването на коронавируса в началото на 2020 г. да е реализирало по-голямата част от тях. И макар че във финансовите си отчети дружеството е залагало милионни инвестиции за следващите години, направените вложения са само 5.4 млн. лв., а сега ползва пандемията, за да прикрие неизпълнението на договора. Непонятно е обаче защо кабинетът приема да е част от този фарс. Гратисният срок изтече през юли 2020 г., като през януари 2021 г. концесионерът е заплатил първата си вноска в размер на 41 хил. лв., казват от министерството на транспорта, като допълват, че към настоящия момент няма неплатени вноски и съответно не е налице неизпълнение на това договорно задължение. От Министерския съвет посочват, че "промените в авиационния сектор налагат промяна на краткосрочните предвиждания и последователността на изпълнение на заложените в генералния план инвестиции". "Едно от основните изменения в авиационната индустрия е промяната на флота на авиокомпаниите и използваният самолетен микс като типове въздухоплавателни средства. Наблюдава се тенденция авиокомпаниите да приземяват флота от по-големите типове самолети и да увеличават използването на малък и среден тип въздухоплавателни средства. Поради това към настоящия момент инвестициите в удължаване на пистата са нецелесъобразни", посочва се в съобщението на правителствената пресслужба. Освен това от кабинета считат, че не е необходимо удължаване на пистата на летището, което е част от договорените инвестиции, тъй като "операциите на летище Горна Оряховица с въздухоплавателни средства от малък и среден тип са напълно възможни и при сегашните физически характеристики на пистата". "Концесионерът е предприел своевременно подготовка за удостоверяване на експлоатационната годност на съществуващата светотехническа система на пистата за излитане и кацане. Това ще доведе до удължаване на времето на експлоатация на летището в рамките на деня и нощта и увеличаване на приходите от авиационни дейности", обясняват от правителството. То допълва, че концесионерът е заявил, че през последните месеци е получил голям брой запитвания за възможностите за базиране на самолети и тяхното техническо обслужване. "Генералният план на летище Горна Оряховица предвижда изграждането на хангар за техническо обслужване на въздухоплавателни средства, разширение на съществуващия перон и изграждане на нов перон за базиране на самолети. До настоящия момент тази възможност е разглеждана в дългосрочен план. Настъпилите промени обосновават необходимостта от изграждането на хангар за техническо обслужване и увеличаването на възможностите за паркиране на въздухоплавателни средства на по-ранен етап от концесията планираното, което ще даде възможност за увеличаване на приходите на летище Горна Оряховица", посочва се още в съобщението на Министерския съвет. Според финансовите отчети на "Гражданско летище Горна Оряховица" концесионерът е на загуба от 2016 г. насам. През 2016 г. отрицателният резултат е 688 хил. лв., година по-късно – 1.949 млн. лв., през 2018 г. операторът е на червено с 2.099 млн. лв., а през 2019 г. – с 1.97 млн. лв. Приходите от летищни такси, наземни дейности и други продажби през 2017 г. са 425 хил. лв., следващата година – 184 хил. лв., а през 2019 г. – 167 хил. лв. Летището в Горна Оряховица има писта с три стоянки за самолети, оборудване и сграден фонд. Основано е през 1925 г., като се е използва основно от военната авиация, а също така и като транзитно и резервно за обезпечаване на пътнически и товарни полети между София и Варна. Източник: Mediapool.bg