Начало Mediapool.bg Латвия отне лиценза на руската независима телевизия „Дождь“
0

Латвия отне лиценза на руската независима телевизия „Дождь“

0

Снимка, БТА Националният съвет по електронни медии на Латвия отне лиценза на руската независима телевизия "Дождь", съобщи председателят във вторник на регулатора Иварс Аболинш, цитиран от Ройтерс. "Във връзка със заплахата за националната сигурност и обществения ред тази сутрин (регулаторът) взе решение да анулира лиценза за излъчване на телевизионния канал "Дождь". Предаванията на телевизионния канал "Дождь" ще бъдат прекратени в четвъртък, 8 декември", се казва в съобщението. Транслацията на тв канала в YouTube вероятно ще бъсде блокирана. Съветът е на мнение, че ръководството на телевизионния канал не осъзнава сериозността на нарушенията и поради това не може да действа на територията на страната, написа Аболинш в социалната мрежа Туитър. От "Дождь" обявиха обвиненията за несправедливи и абсурдни. Шефът на латвийския регулатор каза в интервю пред Delfi, че лицензът е отнет вследствие на три нарушения, допуснати от телевизионния канал откакто излъчва от Латвия. Едното нарушение е показване на карта, на която анексираният Крим е отбелязан като руска територия; използването на фразата "нашата армия" и неудачно изказване на телевизионен водещ, което би могло да се възприеме като призив да се помага на руските военни. Освен това, получавайки лиценз да излъчва от Латвия, "Дождь" е бил длъжен да обезпечи превод на програмите си на латвийски език. Тв каналът се ангажирал да направи това от септември, но не е. Преди около месец представители на "Дождь" са отишли на заседанието на Съвета за електронни медии без преводач, предполагайки, че ще могат да изразят позицията си на руски език. Този случай, според Аболинш, нагледно показва, че ръководството на "Дождь" няма ясно разбиране за законността в Латвия. Той вижда в това риск нарушенията от страна на "Дождь" да се повторят. Телевизионният канал има възможност да оспорва решението на СЕМ в съда. След началото на войната в Украйна и появилия се в руския Наказателен кодекс специален член за "военни фалшиви новини", повечето независими медии в Русия бяха принудени или да прекратят работа, или да си преместят редакциите зад граница. Журналисти се притесняват, че решението на латвийските власти може да стане прецедент и повлияе на работата на други редакции. Руските чиновници и прокремълски медии на двой ред използват прецедента с "Дождь" за да твърдят, че в свободата на медиите в Европа съвсем не е по-различна от тази в Русия. Руският телевизионен канал получи лиценз за излъчване в Латвия на 6 юни. "Съжалявам за отнетия лиценз на "Дождь" да излъчва в Латвия. Конфликтът между самоопределянето като руска медия и произтичащия от това правен статут на латвийска медия се оказа твърде дълбок в условията на войната. Тъжно е", написа бившият шеф на ЮКОС Михаил Ходорковски, цитиран от "Медуза" – друга независима руска медия, чиято редакция е в Рига. "За съжаление, тази година не всички демократично настроени руснаци успяха да разберат, че Латвия е отделна държава, чиито интереси не съвпадат непременно с интересите на руската опозиция. Всичко това е много тъжно, струва ми се, че всеки трябва да научи нещо по време на войната", – каза главният редактор на "Новая газета. Европа" Кирил Мартинов. Руският опозиционен политик Лев Шлосберг видя вътрешнополитически мотиви в отнетия лиценз на "Дождь": "Това е пряка популистка реакция на искането на радикалната част от латвийското общество, изискваща пълна дерусификация на медийното и политическото пространство на страната. Парламентарното мнозинство в Латвия и съответно правителството сега са на тази вълна. Това е желанието да управляваш страна, опирайки се на силата на ненавистта. А това е много опасно." "Емоционалният изблик трябва да бъде последван от правна обосновка. Във военно време условията са ясни. Ако някой не ги разбира, тогава ще трябва да работи другаде", коментира латвийският външен министър Едгар Ринкевич в интервю за "Дождь" , дадено няколко дни преди отнемането на лиценза. Министърът на отбраната на Латвия Артис Пабрикс съобщи на 2 декември, че е започнала процедура по отнемане разрешението за пребиваване в страната на сътрудниците на телевизионния канал "Дождь".

Източник: Mediapool.bg

Сподели: