Начало Биволъ Строим с европари тръбата на Кремъл? Спонсор на ЦСКА, ДПС и ВМРО маскира с техника Турски поток
0

Строим с европари тръбата на Кремъл? Спонсор на ЦСКА, ДПС и ВМРО маскира с техника Турски поток

0

Компанията, свързвана със сина на бившия член на БКП Янчо Таков, партнираща с ДПС и ВМРО, заедно с фалирала пернишка фирма, докарват техниката на строежа на „Турски поток 2“ край с. Макреш. Това се случва 4 дни, след като ГД „БОЕЦ“ и сайтът „Биволъ“ в своите видео-репортажи показват липсата на български работници и тежка техника от български фирми на обекта, като на мястото са само машините от Турция и Сърбия. Фирмата от Перник „Верда 008“ ЕООД, чиито машини снимат НПО-тата по време на масово посещение на площадката на 10 октомври, въобще не е ясно как е спечелила европейски проект за 1,48 млн. лв. през 2017 г. По-рано същата година тя е с наложен запор от страна на колекторска компания, сочат данни в Търговския регистър. Отделно, техниката според данните в ИСУН, е вписана в европроекта като такава за използване само в базата на „Верда 008“ в с. Долно Белотинци (Монтана). На място БОЕЦ обаче намират копмпанията „Каро Трейдинг“, която е бенефициент на Агенция „Пътна инфраструктура“, „Напоителни системи“ и безброй общини за 348 млн. лв. държавни поръчки по общо 170 проекта. „Каро трейдинг“ е спонсор на ФК ЦСКА и партнираше през годините, както с фирма на брат на бивша зам.-министърка от ДПС, така и с кандидат-депутат от ВМРО. 

Техниката на “Верда 008” е с пресничка боя (Снимка: БОЕЦ)

По време на акцията на ГД „БОЕЦ“ и Биволъ (6 октомври) на строежа на
„Турски поток 2“ край с. Макреш, екипите на сдружението и медията ни забелязахме само техниката от Турция и Сърбия. Но вече след 4 дни, при съботното посещение (10 октомври) на ГД „БОЕЦ“, „Демократична България“, „Зелено движение“, „Граждански мегдан“ и „Обществен контрол“ на място, там са заварени нови тежки машини на пернишка фирма, закупени по европейски проект. 

Както писаха „Биволъ“ и БОЕЦ в своите репортажи от строежа на „Турски поток 2“, в ареала на площадката край с. Макреш (Монтана) са намерени строителните машини с регистрационни табели на Турция и Сърбия, където доскоро сръбската дъщерна компания на „Гапзром – IDC („Ай Ди Си“) беше работила по реализацията на проекта за руския газопровод.

Изведнъж, след само 4 дни, на строителната площадка край Макреш се появяват чисто нови машини със софийска и пернишка регистрация, които БОЕЦ и други НПО-та снимат в своите видеостриймове на живо и запечатват на снимки.

“Това си е направо Потьомкинско село”,

определи тази схема с цел да се създаде видимост един от активистите, дошъл с БОЕЦ на мястото.

Една от машините е Елкар, като според Информационната система за управление и наблюдение на евродрествата в България (ИСУН) “Елкар България” (част от “Елкар Гърция”) е един от доставчиците на проекта на “Верда”. Местата за регистрация на машините пък съвпадат с адресите на седалищата на “Верда” и “Каро”.

Очевидно е, че тези лъскави и нови тежки машини са неизползвани досега, а на площадката се появяват с една единствена цел – обоснованото предположение е, че така се цели да се покаже, че не само има български работници, но има и българска техника на обекта.

Европари за задлъжняла фирма

Европроектът на “Верда 008” (Снимка: БОЕЦ)

Проверка на Биволъ в ИСУН показва, че „Верда 008“ е получила европари – общо 1,48 млн. лв. за закупуване на строителна техника по програмата Енергийна ефективност за малките и средни предприятия. 

В проекта„Енергийна ефективност във Верда 008 ЕООД“ пише, че „дейностите са насочени към разширяване капацитета на съществуващ стопански обект с цел повишаване на енергийната ефективност на производството на фракции от инeртни материали в предприятието“.

С което щели да се реализират „заложените цели в стратегията на предприятието за намаляване на производствените разходи, повишаване на екологосъобразността му и увеличаване на конкурентоспособността“.

„С инвестициите ще се закупят активи, обособяващи технологична линия за разширяване на производството на фракции. Като компонент от технологичната линия ще се изгради система за мониторинг на енергопотреблението, с цел редуциране на разхода на енергия“.

С реализиране на заложените дейности щели да се реализират също и „препоръките от енергийния доклад и ще се постигнат реално измерими резултати, които са в унисон с поетите ангажименти на “Верда 008” ЕООД за съблюдаване на корпоративната политика в цялостното си развитие“.

Машината на “Верда 008” (Снимка: БОЕЦ)

Ставало дума за „годишни спестявания на енергия от препоръчания пакет мерки (ГС): 3 209 630 kWh/год“:

– Фактор на енергийни спестявания (ESR) общо: 67,00 %.;

– Опазване на околната среда чрез намаляване на вредните емисии с 1 238,35 т/год;

– Внедряване и сертифициране на Системи за енергийно управление ISO 50001:2011;

– Повишаване на ресурсната ефективност и ефикасност чрез оползотворяване на надситовия материал.

Иначе фирма „ВЕРДА 008“ ЕООД с ЕИК/ПИК 200111593 е доста скромна, според данните за нея в Търговския регистър, за да спечели и управлява успешно проект за около $1 млн. Фирмата е основана на 10 май 2008 г., с правна форма “Еднолично дружество с ограничена отговорност”. Седалището на компанията се намира на адрес: гр. Перник, общ. Перник, обл. Перник, ТЪРГОВСКА, вх. А, ет. 2, ап. 5.  А началният внесен капитал е в размер на едва 5 000 лева, което едва ли предразполага към реализиране на милионни проекти.

Първото нарушение, което личи от данните за проекта на “Верда” в ИСУН, е че техниката не бива да бъде използвана на други места, освен базата и мините за инертни материали край Долни Белотинци.

“Предвидените за закупуване мини челни товарачи ще работят в рамките на производствената площадка на „Верда 008” ЕООД. Активите са част от технологичния процес за производство на фракции от инертни материали. Мини челните товарачи ще бъдат позиционирани в непосредствена близост до складовите площи, като ще осигуряват ритмичен процес при експедиране на готовата продукция и ще се придвижват само на територията на предприятието”. 

Компания с 350 млн. лв. държавни поръчки

“Каро Трейдинг” се базира в Долни Белотинци (Снимка: БОЕЦ)

Същевременно по време на посещението си в с. Долни Белотинци, екипът на ГД „БОЕЦ“ намира на място база за добив на инеертни материали на едра строителна компания „Каро Трейдинг“ ООД, за което свидетелстват табелите за изпълнение на европейски проекти по същата европейска програма, по която работи и „Верда 008“ ЕООД, информацията за която на място липсва.

„Каро Трейдинг“ обаче е интересна с това, че е подизпълнител не само по европроекти. Според данните на „Биволъ“, излезли в търсачката BIRD, компанията има цели 348 млн. лв. държавни поръчки по общо 170 различни проекта.

Най-много проекти са от общините, сред които са Плевен, Лом, Видин, Бургас и др. Същевременно компанията изпълнява и проекти на Агенция „Пътна инфраструктура“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ) и към една от „хранилките на ГЕРБ“ – общинската „Напоителни системи“ АД, станала скандално известна след задържането на основателя на Института за дясна политика Георги Харизанов, управлявал я като председател на съвета на директорите до 2012 г.

През 2014 г. „Каро трейдинг“ влиза в консорциум с фирма на брат на депутат от ДПС за изграждане на канализация в квартал „Меден Рудник“ в Бургас за общо 16 млн. лв.. „ТехКар“ е Дружество по закона за задълженията и договорите (ДЗЗД), с което не подлежи на регистрация в Търговския регистър.

В консорциума влизат „Техно-енерджи“ ООД и „Каротрейдинг“ ООД. Първата компания е собственост на несебърските бизнесмени – Димитър Хрусафов и Хюсеин Кулов. Последният е известен и с българското си име Юлиян Илиянов. Кулов-Илиянов е брат на ексдепутата от ДПС и бивш зам.-министър Фатме Илияз.

Проектът на “Верда” е за почти 1,5 млн. лв. (Снимка: Биволъ / ИСУН)

Според редица медии, ексдепутаткаа от ДПС и бивш заместник-министър Фатме Илияз е считана за “любимка” на почетния лидер на партията Ахмед Доган.

акцентира тогава и бургаският вестник „Десант“.

Другият участник в консорциума „Каро трейдинг“ ООД не е водещ участник и по-скоро ще извършва съпътстващите дейности по проекта. Бургаският вестник пише за проекта, че разкопаните улици в кв. Черно море по време на Реализирането му през 2017 г., блокират къщи на доста от местните хора.

Според други регионални издания собствениците на „Каро трейдинг“ Красимир Караиванов и Божидар Роев са само проксита, които управляват многобройните компании на Янчо Таков, син на бившия член на Политбюро на БКП Пеко Таков.

Проверката на „Биволъ“ показа, че в компанията „Хидро Славово“ ООД „Каро Трейдинг“ и Красимир Караиванов са съдружници заедно с Янчо Пеков Таков. Самият Янчо Таков обаче е фалирал една от компаниите си – „Лотос Ай енд Ай“ ООД, която има задължения към НАП от над 27,6 млн. лв. по данни към 28 септември 2020 г. От Търгвския регистър става ясно, че сред заемодателите е гръцката “Пиреосбанк”.

Успешно партньорство с ДПС и ВМРО 

Партньорството на “Каро” с Янчо Таков (Източник: Биволъ / Bird.bg)

През 2013 г. врачанският сайт “Зов Нюз” пише, че Янчо Таков е взел язовир “Дъбника” на безценица от “Напоителни системи” АД, чийто подизпълнител е била и “Каро Трейдинг” ООД, и търгувал със земя наоколо.

Вестниците “Банкеръ” и “Струма”през 2013 г. алармира за съдружието на Янчо Таков с управителя на ВиК Благоевград Петър Тунев, за което се сигнализира тогавашният президент Росен Плевнелиев.

Според в. “168 Часа” през март 2017 г. синовете на журналиста Янчо Таков и внуци на Пеко Таков Янчо Таков – младши и Иван Таков се кандидатират за депутати в столицата от две различни партии – БСП и българско национално обединение.

“Каро Трейдинг” е строила и заедно със скандално уволнения шеф на АПИ Светослав Глосов пътя между Сапарева баня и Паничище. Двамата чрез ДЗЗД “Паничище” печелят обществена пъръчка за 5 000 000 лв. Това партньорство с бившия топмениджър към МРРБ е предпоставка за конфликт на инереси, тъй като многобройните проекти на “Каро” включват отсечките, поръчани от АПИ. Скандалът около този пътен проект беше описан от журналиста на Биволъ Димитър Стоянов в материала „Как се краде от селски път“ през 2016 г.

„Селски път от 5 км е финансиран по Програмата за развитие на селските райони с 5 394 108,36 лв. Комисионната за кмета била 40%, твърдят участници в строителството. За да се постигне тази корупционна компонента строежът е извършен некачествено: не са вложени материалите по проект, а други са подменени с по-евтини. И проектантът, и строителния надзор и ДФЗ си затварят очите“, писа тогава медията ни.

Как се краде от селски път

През 2017 г. вестник „Капитал“ пише, че „Каро Трейдинг“ печели проекта за пречиствателната станция на Айтос за 12 млн. лв. В първата позиция печели обединение с участници “Каро трейдинг” и “Аквариус Ен Ди”. Софийската “Каро трейдинг” според изданието тогава отчита приходи от 27, 5 млн. лв. за 2016 г., а за 2015 г. – 70 млн. лв.

Според „Капитал“ „Каро“ е изграждала пречиствателната станция в Кнежа заедно с “Интерпром” и още две компании за 6.6 млн. лв., както и водния цикъл на Кнежа за около 17 млн. лв.

“През 2012 г. “Каро Трейдинг” е била една от фирмите – спонсори на ЦСКА“

„Работят по ВиК проекти предимно в селски райони”, обобщава тогава вестникът.

Според ГД “БОЕЦ” колаборацията между “Верда” и “Каро” може да е с цел източване на европейски фондове.

Може да предположим, че „Верда 008“ ЕООД е куха фирма, през която се източват европейски фондове. „Каро Трейдинг“ има почти същият проект, като те са и собственици на базата посочена в проекта на „Верда“, което говори за връзка между двете фирми. Това трябва да установят компетентните органи и европейските институции, които ще сезираме“, коментира за Биволъ“ лидерът на БОЕЦ Георги Георгиев, посетил в сряда обекта в с. Долни Белотинци.

Но “Каро” работи не само с наследниците на БКП и с ДПС, а също така и с една от управляващите днес политически партии ВМРО. През април 2019 г. изданието “Четвърта власт” пише, че Красимир Караиванов е съдружник на кандидата за евродепутат от ВМРО от гр. Дупница Вергил Кацов.

Янчо Таков – мл. и Янчо Таков (Снимка: “168 часа”)

“Красимир Караиванов и Вергил Кацов купиха имот от държавата за близо 1 000 000 лв. в курорта Паничище, двамата строят най- големия спа-център на Балканите за 35 000 000 лв.”,

информира тогава онлайн-медията.

 

 

 

 

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Включете се с Данъкъ Биволъ!

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a, .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a:hover, .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a:focus{ outline: none; text-decoration: none; } #wpsm_tab_container_51796 a, #wpsm_tab_container_51796 a:hover{ -webkit-box-shadow:none; box-shadow:none; } #wpsm_tab_container_51796{ overflow: hidden; display: block; width: 100%; border: 0px solid #ddd; margin-bottom: 30px; margin-top:20px; } #wpsm_tab_container_51796 ul{ padding:0; margin:0; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li{ margin-left:0; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a i{ height:auto; } #wpsm_tab_container_51796 .wpsm_nav li .wpsm_tabs_img_icon, #wpsm_tab_container_51796 .wpsm_nav li .wpsm-icons{ vertical-align:middle; } @media only screen and (max-width: 600px) { .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li{ float:none; } } @media only screen and (min-width: 601px) { #wpsm_tab_container_51796 .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li { float:left; } } #wpsm_tab_container_51796 .wpsm_nav li .wpsm_tabs_img_icon{ box-shadow:none; -webkit-box-shadow:none; width:26px; height:26px; } #wpsm_tab_container_51796 .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a { background-image: none !important; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a i, .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a img { display:inline; margin:0 8px 0 0; }
/*design 5*/ .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li:first-child a { border-bottom-left-radius:20px; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs{ border-bottom:0 none; background: #ffed26; border-radius: 0 20px 0 20px; margin:0 !important; padding:0 !important;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li{ margin-bottom:0; }
.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a{ background: transparent !important; border-radius: 0; font-size: 26px; border: none; color: #000000; padding: 12px 22px; font-weight:300; font-family:Open Sans; text-align:center;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a i{ /* margin-right:10px; */ color:#000000; font-size: 26px;
} .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a{ border: 0 none; background:#000000 !important; color:#ffed26 !important;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a i{ color:#ffed26 !important;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a:after{ content: “”; position: absolute; left: 0; right:0; margin:auto; width:0px; bottom: -14px; border: 7px solid transparent; border-top: 7px solid #000000 !important;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_tab_content{ padding:12px; color:#b2b2b2; font-size: 20px; line-height:1.6; margin-top: 25px; border-bottom:0px solid #e8e8e8; font-family:Open Sans;
}
.wpsm_tab_51796 .wpsm_tab_content .tab-pane p{ color:#b2b2b2; font-size: 20px; font-family:Open Sans; background:none; border:none; line-height:1.6; padding:0; text-align:left;
}
@media only screen and (max-width: 600px) { .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs, .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li{ width:100%; background:transparent; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li:first-child a, .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li:last-child a { border-bottom-left-radius:0px; border-top-right-radius:0px; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a{ border-radius:7px 7px 0 0; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li a{ margin-bottom:8px; background: #ffed26 !important; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a:after{ width:0; } .wpsm_tab_51796 .wpsm_nav-tabs li.active a:after{ border:none; }
}

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb

Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

Николай Марченко е журналист, специализиран в икономически и международни теми Работил е във в.“Сега“, бизнес портала LiveBiz.bg Бивш кореспондент в София на авторитетния руски в.“Коммерсант“. Почерпете Николай и гарантирайте така неговата авторска мотивация, нашата редакционна независимост и Вашето читателско право на честна и обективна журналистика.
Latest posts by Николай Марченко (see all)

Източник: Биволъ