Начало Биволъ Въпрос по ЗДОИ на стойност €34 млн. Албански олигарх и ко.: Биволъ пита за добре облечените инвеститори на Кирил Петков в бг електромобили

Въпрос по ЗДОИ на стойност €34 млн. Албански олигарх и ко.: Биволъ пита за добре облечените инвеститори на Кирил Петков в бг електромобили

0

#Кой уреди сделката и кой наистина стои зад „топ инвестицията“ на Кирил Петков във фабрика за електромобили край Ловеч? Има ли потенциален конфликт на интереси при бившия служебен министър на икономиката към момента на сключването на договора с „германската“ компания и ще бъде ли ощетена държавата с 34 млн. евро (над 70 млн. лв.) при реализирането на проекта? Отговорът на тези въпроси трябва да бъде получен от Министерския съвет, където „Биволъ“ внесе заявление по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Албанският милионер Назиф Дестани стои зад нидерландския инвестиционен фонд, купил през 2020 г. немския стартъп за алектромобили. Логистичната му компания с централа в Дюселдорф през 2020 г. е заподозряна за трафик на хероин от Афганистан към Европа, научи „Биволъ“ от официални данни, изтекли в немски медии.

Кандидат-премиери на С. Македония и България? 

Снимка: Инвестор

След като този петък съпредседателят на ПП „Продължаваме промяната“ (ПППП) и ексминистърът на финансите в служебния кабинет на Стефан Янев, Асен Василев, обяви, че кандидатурата на коалицията за министър-председател ще е Кирил Петков.

Затова е логично е да бъде проверена най-мащабната сделка, която е осъществил по време на работата си в правителството

Освен олигарха, близък до Гражданите за европейско развитие на България (ГЕРБ) и експремиера Бойко Борисов – Кирил Домусчиев и брат му Георги Домусчиев, който е член на УС на “Некст.е.ГО България” АД, зад инвеститора от Германия стои и албанският милиардер с около $3 млрд. състояние – Назиф Дестани.

Лазим Дестани Снимка: Локално.мк

Бащата на Назиф Дестани, Лазим Дестани е емигрирал в Германия още по време на бившата Югославия. Но все още е известен в Северна Македония и Албания.

Изданието“Слободен печат” пише през 2018 г., че  новият шеф на ЦРУ, Джон Ратклиф, назначен от Доналд Тръмп е: “приятел на бизнесмена от Тетово Лазим Дестани”.

А пък през лятото на 2021 г.  Лазим Дестани е обявен за кандидат-премиер на Република Северна Македония от партията на албанското малцинство ДУИ и лидера й Али Ахмети, писа тогава сайтът “Локално”. 

Защо плащаме 34 млн. на инвеститора?

Както съобщи тогава Кирил Петков, правителството ще предостави общо 34 млн. евро държавна субсидия „в подкрепа на Next e.Go Mobile на три транша“.

„Първият транш ще бъде изплатен, когато компанията започне да произвежда своите електрически автомобили, а последният, когато продажбите й достигнат 20 000 коли годишно“, каза тогавашният министър на икономиката.

Медията ни пита обаче на какво основания служебното правителство на Стефан Янев одобрява споразумението с германския инвеститор, който не е ясно дали е в състояние да произвежда над 1 000 автомобили годишно при сегашния резултат от общо едва 800 произведени коли (вижте информацията долу).

Съответното заявление (вижте долу оригинала) е внесено от медията ни в деловодството на Министерския съвет (МС) в петък, на 12 ноември 2021 г.

Георги Домусчиев е в борда на директорите заедно с немски граждани, представляващи албанския инвеститор (Скрийншот: Биволъ)

В него директорът на „Биволъ“ Асен Йорданов информира подчинените на служебния премиер Стефан Янев за следното:

На основание Закона за достъп до обществена информация, моля да ми бъде предоставена следната такава:

  1. Моля да ми бъде предоставен пълния текст на меморандума за разбирателство между правителството на Република България и “Некст. е. ГО България” АД за изпълнение на приоритетния инвестиционен проект “Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч”., подписан от Кирил Петков на 10 юли 2021 г.
  2. Искането е свързано с факта, че Меморандумът поражда финансов ангажимент за държавата в размер на 34 млн. евро, като средствата не са планирани в бюджета и в 3-годишната бюджетна прогноза, според изискванията на служебният министър Комитова, към съществуващите договори за строеж и ремонт на пътища. Меморандумът е подписан на основание чл. 10, ал. 2, т. 8, чл. 22е, ал. 3 и чл. 29, т. 1 от Закона за насърчаване на инвестициите и чл. 66, ал. 3 и чл. 68, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите.

Заявлението на “Биволъ” по ЗДОИ

  1. Имало ли е  одобрен проект на меморандума от страна на Министерския съвет и бил ли е връчен сертификат на инвеститора за изпълнение на приоритетен инвестиционен проект към датата на подписването на меморандума? Моля, да ми бъден предоставен пълен текст на стенограмата на Министерски съвет за тези решения, ако съществуват.
  2. Моля да ми бъде предоставен текста и датата на решението на Министерския съвет с №519.
  3. Моля да ми бъде предоставен текста и датата на Сертификатът за приоритетен инвестиционен проект, връчен от министър Кирил Петков.
  4. Моля да ми бъдат предоставен текста на договора сключен от министър Кирил Петков от страна на държавата с  “Некст. е. ГО България” АД, включително имената и дела на  всички страни, консултанстски компании и други имащи отношение по този договор.

Уточнявам, че исканата от Биволъ информация е от голямо значение за обществения живот на Република България и даваща възможност да се състави собствено мнение относно задължените по закона субекти, какъвто е Министерство на икономиката и Министерски Съвет.

Освен това считам, че е налице надделяващ обществен интерес от изясняване на всички факти, свързани с изпълнение на приоритетния и широко публично промотиран инвестиционен проект “Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч”. Чрез исканата информация се цели повишаване на прозрачността и отчетността като субект по ЗДОИ, като напомням за съществуващата законова презумпция за надделяващ обществен интерес от искана обществена информация.   

Едвам не фалиралият инвеститор

Въпреки че инвеститорът и довелият го ексминистър Кирил Петков говорят за фабрики от по 20 000 – 45 000 хил. автомобила годишно, в последните няколко години производителят има далеч по-скромни резултати като бройката излязли от конвейера електромобили.

Както писа „Инвестор.бг“, през 2019 г. E.Go е произвела само 540 малки електромобила при първоначалната цел от 1 000, намалена на 600 бройки: „Стартъпът беше на ръба на колапса няколко пъти и акционерите отпуснаха общо 130 млн. евро под формата на заеми“.

в. “Слободен печат” (2018 г.)

В началото на юли 2020 г. окръжният съд в Аахен (Германия) открива производство по несъстоятелност. Но в края на август 2020 г. компанията обяви, че малкият производител на електрически автомобили е намерил стратегически инвеститор: нидерландският финансов инвеститор ND Industrial Investments B.V става мажоритарен акционер в e.Go Mobile.

Според информация на самата компания, наскоро e.Go била оценявана на над 1 млрд. евро. Пред Investor.bg председателят на борда на директорите Али Везвей признава, че

досега компанията е произвела едва 800 автомобила.

Имало обаче „пилотен проект за навлизане на пазара в Мексико“ и „подписан меморандум за съвестно дружество с гръцкия държавен фонд за инвестиции“. Next E-Go Mobile SE проучвала и възможното първично публично предлагане на борсата (IPO).

Какво е (не)известно за „немския“ инвеститор

Снимка: Капитал

Както пише „Капитал“, компанията е създадена преди 6 години в Аахен под името е.Go Mobile от университетския преподавател Гюнтер Шу, чийто предишен проект за електрически ванове StreetScooter е купен от Deutsche Post.

“Производствената ни структура позволява създаването на рентабилни микрофабрики с годишен обем от 20 000 коли, чрез които бързо да достигаме до значимите пазари в цял свят”, цитира вестникът интервюто в сп. Forbes на основателя Гюнтер Шу.

Германският инженер и университетски преподавател тогава допълва също, че:

“Това са предприятия с ниски капиталови разходи, а принципът им може да бъде копиран и приложен в нови и нови локации”

През миналата година заради пандемията компанията започва да изпитва сериозни финансови трудности и дори иска защита от кредиторите, за да се преструктурира. Процедурата беше приключена през есента на 2020 г., когато като мажоритарен акционер влезе фондът ND Industrial Investment. Новосформираната Next.e.GO Mobile пое целия бизнес на предшественика си, а производството беше рестартирано в началото на 2021 г.

В момента в германската компания работят 400 души. През февруари т. г. компанията привлече инвестиция в серия B за 30 млн. евро. Парите идват от американския VC Moore Strategic Ventures, бившия министър на финансите на САЩ Джон Сноу, основателя на Формула Е Алехандро Агаг – и от Едуард Нортън. Американският актьор („Боен клуб“, „Американска история X“) трябва да действа като посланик (амбасъдър) на марката в бъдеще. А основателят на компанията проф. Гюнтер Шу напуска оперативното управление на 1 юни 2021 г. и остава само акционер.

Али Везвей

Али Везвей, който даваше интервюта за „Дойче Веле България“ и „Инвестор“ за инвестицията в Ловеч като председателят на управителния съвет на германската е.GO е същевременно изпълнителен директор на нидерландския фонд, основан от албанския милиардер Назиф Дестани.

„Албански инвеститор участва за първи път в автомобилната индустрия – става дума за бизнесмена Назиф Дестани, който е предприемач и водещ инвеститор в Next. e.GO Mobile, писа албанското издание Gazeta Populli за навлизането на производителя на гръцкия пазар.

„Базираната в Холандия“ ND Group е спомената от Gazeta Populli като „албанска инвестиционна компания“. Дестани според изданието е изградил мощна група от предприятия, работещи в над 40 държави по света.

“ND group разполага с инвестиционен портфейл в сферата на услугите, логистиката, технологиите, финтех, възобновяема енергия, здравеопазване, а отскоро и превозни средства“.

Името на Дестани според изданието е известно благодарение на водещата му компания за  логистични услуги Ecolog International. ND Group стартира дейността си в началото на 90-те г. и в момента има 13 000 заети по целия свят.

Албанска мафия ли е зад инвеститора в е-автомобилите?

Назиф Дестани стои зад нидерландския холдинг (Снимка: ND)

Но има и данни в германски медии като Norddeutsche Rundfunk (NDR) и Tagesschau, че през Ecolog и други дъщерни компании фамилията Дестани получава години наред държавни поръчки от Будесвера и щатския контингент на НАТО без провеждане на конкурс.

Най-скандалното е обаче отпреди десетина година, когато има подозрение, че Ecolog е привозвала забранени вещества, за което писаха през 2010 г. македонски издания като «Локално». 

Германско-албанска компания, която от години предоставя логистични услуги на бази на ISAF в Афганистан, е заподозряна в “международен трафик на хероин”, пишат тогава медии в Тирана и Скопие.

Една от германските медии пише за наличе на проверка срещу логистичната компания от Германия

„по подозрение в колабориране с наркомафията“.

„В Германия избухна скандал – незабавно заглушен – който засилва нарастващите подозрения за участието на западните въоръжени сили в Афганистан в международния трафик на хероин, в чийто основен производител след инвазията през 2001 г. тази страна се превърна в световен“, гласи репортаж, излъчен в края на февруари от германската обществена радио-телевизия NDR.

Според водещата немска телевизия, НАТО и Министерството на отбраната на Федералната Република разследват предполагаемите незаконни дейности на Ecolog, спомената като „германска мултинационална компания, собственост на мощна македонско-албанска фамилия“.

Дестани е от гр. Тетово в Северна Македония. Компанията му извършва дейности в Афганистан по договор с НАТО от 2003 г., като предоставя логистични услуги на военните бази на ISAF на различните национални контингенти и на военното летище в Кабул.

вестник Tagesschau

Според изтеклата секретна информация в поверителни доклади, получени от НАТО, Ecolog  е била замесена в „международната контрабанда на хероин от Афганистан“.

„Има риск наркотиците да са били контрабандни, така че ще преценим дали Ecolog все още е надежден партньор за нас“,

казва пред NDR германският генерал Егон Рамс, ръководител на Съвместното командване на силите на НАТО в Брусум, Холандия.

„Ние сме запознати с случая и разследваме с компетентните органи“, потвърди говорител на Министерството на отбраната на ФРГ пред телевизията. Според репортажа на NDR обяснява, още през 2006 г. и 2008 г. служители на Ecolog са били разследвани в Германия по „обвинения в трафик на хероин – стотици килограми от Афганистан и за пране на пари“.

По-рано, през 2002 г., когато Ecolog оперира в Косово в базите на германския контингент на KFOR. Немските тайн служби информираха НАТО, че кланът Дестани е „тясно свързан с въоръжените групировки на албанската независимост (UCK и АОК)“

контролира всички видове незаконни дейности и трафик през македоно-косоварската граница: от наркотици, през оръжия, до трафик на хора.

Ecolog, чиято централа е в Дюселдорф (с клонове в Македония, Турция, Обединените арабски емирства, Кувейт, САЩ и Китай), е основана през 1998 г. и сега се управлява от младия Назиф Дестани, син на главата на семейството Лазим Дестани, осъден в Мюнхен през 1994 г. за „незаконно притежание на оръжие и подпомагане и подпомагане на незаконна имиграция“.

Еколог опровергава тогава изнесените данни. Томас Уаховиц, споменат от NDR като „дясната ръка на Нафиз Дестани“, определи обвиненията, съдържащи се в репортажа, като „абсурдни“ и „напълно неоснователни“.

Али Везвей е бил начело на скандалната логиситчна компания, работила в Афганистан

На 4 март 2020 г. Федералният съд в Хамбург приема жалбата на Ecolog с разпореждане медията „да не повдига допълнителни подозрения“ относно компанията. Редакционният екип на NDR от своя отхвърля аргументите на Ecolog и обжалв разпореждането. Но после телевизията еринудена да се извини на албанско-германската логистична група.

Междувременно Али Везвей, който дава интервюто за медиите, е бил и изпълнителен директор наполучилата лоша слава компания на Дестани Ecolog.

Още едно интересно съвпадение е, че Али Везвей е бил като бившия икономически министър Кирил Петков и колегата му Асен Василев студент в Харвард, става ясно от профила му в социалнаа мрежа LinkedIn.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations – DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb

Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

Последвайте:
Николай Марченко е журналист, специализиран в икономически и международни теми Работил е във в.“Сега“, бизнес портала LiveBiz.bg. Бивш кореспондент в София на авторитетния руски в.“Коммерсантъ“. Почерпете Николай и гарантирайте така неговата авторска мотивация, нашата редакционна независимост и Вашето читателско право на честна и обективна журналистика.
Последвайте:
Latest posts by Николай Марченко (see all)

Източник: Биволъ