Начало E-vestnik Полетът на картината „Герника“ преди 40 години
0

Полетът на картината „Герника“ преди 40 години

0

Специално за 40-годишнината от онзи полет двете бивши стюардеси позират за „Ел паис“ пред картината. Снимка: Виктор Сайнс

Преди четири десетилетия двете жени на снимката – Исабел Алмасан и Беатрис Гануса – са били 38-годишни стюардеси в испанската авиокомпания „Иберия“.

…Редовен полет IB-952 Ню Йорк-Мадрид. Самолетът, Boeing 747, излита от летище „Джон Ф. Кенеди“ с малко закъснение – в 20,20 часа местно време. Всичко е нормално. Към 8 часа сутринта на 10 септември 1981 година, когато самолетът започва маневрата за приземяване на аерогарата в Мадрид, капитанът Хуан Лопес Дуран съобщава по звуковата уредба: „Дами и господа, уведомявам ви, че сте пътували с един много специален пътник. Картината „Герника“ *, която днес се завръща в Испания, също беше в самолета“.

С изключение на капитана и няколко „избрани“ пътници (тогавашният министър на културата, трима известни специалисти по изобразително изкуство и няколко цивилни полицаи), никой, включително и двете стюардеси, не е знаел, че с тях пътува рисуваната по време на Гражданската война картина на най-големия испански художник на XX век Пабло Пикасо.

„Герника“ заклеймява не само бомбардировката на баския град от германския „Легион Кондор“, но и зверствата на всички войни. Става символ. В продължение на 44 години тя се намира в нюйоркския Музей на модерното изкуство (MoMA), преди да се прибере в Испания.

На летище „Барахас“ е пълно с министри, други официални лица, културни дейци, журналисти, фотографи, кинооператори.

Правителството на Адолфо Суарес беше решило да изпълни заръката на Пикасо и да върне картината в родината му, когато тя се освободи от франкизма. Кабинетът искаше това да стане преди датата, на която 100 години по-рано Пикасо се бе родил в Малага – 25 октомври 1881 година.

…Двете стюардеси казват, че били виждали картината при предишни полети до Ню Йорк, но не са си представяли, че „Герника“ може да има по-тържествено и по-многолюдно посрещане от „известни киноактриси“.

Отначало творбата бе изложена в Casón del Buen Retiro към Музея „Прадо“. Беше зад блиндирано стъкло и винаги имаше полицай до нея. От 1992 г. „Герника“ заема отделна зала в Музея на съвременното изкуство „Рейна София“. Това е най-посещаваното пространство в известната мадридска културна институция.

Специално за 40-годишнината от онзи полет двете бивши стюардеси позират за „Ел паис“ пред картината.
– –

Картината „Герника“ от Пабло Пикасо.

Бел. ред. – „Герника“ е прочуто живописно платно на художника Пабло Пикасо. Картината е нарисувана през май 1937 г. по поръчка на правителството на испанската република за испанския павилион на Световното изложение в Париж същата година.

Като приема да изпълни поръчката, в първите дни на 1937 г. Пикасо я свързва с темата „Художникът и ателието му“. Скоро обаче той изоставя първоначалната тема, като научава за бомбардировката от 26 април 1937 година на мирното баско селище Герника, което германските съюзници на Франко в Гражданската война сриват със земята. Пикасо изобразява в свой стил тази бомбардировка върху картина с размери 3,5 на 7,8 метра. Платното е смятано за едно от най-великите произведения на изобразителното изкуство на XX век.

Пикасо започва картината на един Първи май, ден – символ на световната работническа класа. На този ден рисува първите 6 ескиза, които поставят началото на произведението.

В „Герника“ художникът резюмира и синтезира целия си дотогавашен опит – от реализма, през „синия“ и „розовия“ период, кубизма, до експресионизма и сюрреализма. Картината се определя като представителнаа за кубизма, нарисувана в черно-бяло с маслени бои.

Източник: e-vestnik.bg